De Schakel
Met Passie
Zwemmen voor echte waterratten

Had jij een hekel aan de verplichte zwemlessen als kind? De zussen Laura (21), Linda (19) en Marjolein (16) de Laat voelen zich bij zwemvereniging de Waterratten als een vis in het water. Iedere week brengen deze Berkel-Enschotse zwemdocenten de…

Had jij een hekel aan de verplichte zwemlessen als kind? De zussen Laura (21), Linda (19) en Marjolein (16) de Laat voelen zich bij zwemvereniging de Waterratten als een vis in het water. Iedere week brengen deze Berkel-Enschotse zwemdocenten de jongste waterratten een stapje dichterbij hun diploma. 

Even watertrappelen om warm te worden, gevolgd door de bekende schoolslag en vele rugcrawls, met als afsluiter een spannend waterspel. Een leerzame én leuke les, daar houden trainsters de Laat van. ‘Als docent moet je soms even streng zijn, en dat is niet altijd leuk’, geeft Marjolein toe. ‘Een stichtelijk praatje aan de voorkant van de les wil dan nog weleens helpen. Dan zeg ik: “willen jullie een lieve juf, wees dan ook een beetje lief voor mij”.’ En dat werkt: onder begeleiding van Laura, Linda en Marjolein en de 25 andere vrijwilligers van de Waterratten gaan de leerlingen met grote slagen vooruit. Kwaliteit staat bij deze zwemclub hoog in het vaandel. ‘We werken volgens een erkende methode’, legt moeder en verenigingslid Irene de Laat uit. ‘Dat betekent dat de eisen soms wat strikt zijn. Van onze zwemdocenten wordt het een en ander verwacht.’ Maar dat is niet voor niets: ‘wie met een diploma naar buiten loopt, heeft dan ook écht wat.’

Eerste duik
De vereniging is bijna 50 jaar geleden in Berkel-Enschot ontstaan en ondanks dat we in het Tilburgse Drieburcht-bad zwemmen, hangt er bij vereniging de Waterratten nog altijd een dorpse sfeer. ‘Verschillende families uit Berkel-Enschot komen hier al jaren over de vloer’, vertelt Irene. ‘Leden kennen elkaar en leeftijd speelt geen rol.’ Met haar ongeveer 250 leden heeft de Waterratten een wachtlijst, want een te grote drukte gaat ten koste van de persoonlijke aandacht voor ieder kind. ‘We werken met kleine groepjes. Zo hebben we de ruimte om iets goed uit te leggen, ook wanneer een kind het niet meteen begrepen heeft’, leggen zwemsters de Laat uit. Daarbij bevordert het de belangrijke band tussen leerling en docent, want zwemmen is overwinnen. ‘Hoe mooi is het niet om iemand vol vertrouwen een aanloop te zien nemen voor zijn eerste duik.’

Tekst: Sabine Doevendans
Foto: Irene de Laat

[fotobijschrift] Vlnr: Linda, Laura en Marjolein de Laat

About the author

Related Posts