De Schakel
Ondernemend
Wat doet een trendwatcher?

Een trendwatcher volgt constant de nieuwste ontwikkelingen binnen een bepaald vakgebied. Maar wat houdt dat precies in en wat gebeurt er met die informatie? In dit artikel leggen we uit wat een trendwatcher is en wat deze precies doet. Wil…

Een trendwatcher volgt constant de nieuwste ontwikkelingen binnen een bepaald vakgebied. Maar wat houdt dat precies in en wat gebeurt er met die informatie? In dit artikel leggen we uit wat een trendwatcher is en wat deze precies doet. Wil je er graag meer over weten? Blijf dan even lezen!

Trends signaleren en voorspellen

De hoofdtaak van een trendwatcher is om nieuwe trends te spotten en te voorspellen. Hij kijkt naar veranderingen en ontwikkelingen in de samenleving en probeert patronen te herkennen die wijzen op nieuwe trends. Een trendwatcher blijft eigenlijk altijd alert om erachter te komen welke nieuwe veranderingen er plaatsvinden. Dit kan gaan over het veranderende gedrag van mensen, nieuwe technologieën, of veranderingen in de maatschappij. Er zijn verschillende soorten trendwatchers die je kunt inhuren bij een sprekersbureau. Ieder heeft zijn eigen specialisatie.

Analyseren van verzamelde gegevens

Nadat een trendwatcher mogelijke trends heeft opgemerkt, is het zijn taak om alle verzamelde informatie te analyseren. Dit betekent dat hij gegevens uit verschillende bronnen, zoals kranten, tijdschriften, websites en marktonderzoeken, moet sorteren en begrijpen. Wanneer deze informatie grondig is bekeken, zal hij een goed beeld hebben van waarom deze trends opkomen en wat ze kunnen betekenen.

Beschrijven en visualiseren van trends

Vervolgens zal een trendwatcher deze informatie duidelijk uitleggen en aan een bepaalde doelgroep laten zien wat deze trends zijn. Hoe dan ze dat? Ze schrijven bijvoorbeeld trendrapporten en stellen trendboeken samen, maar de meest voorkomende manier om deze informatie over te brengen is aan de hand van presentaties en lezingen. Hun doel is om deze trends helder en overtuigend over te brengen. Op die manier kunnen ze bedrijven en individuen voorbereiden op wat er aan staat te komen.

Gegevensbronnen bijhouden en onderhouden

Maar hoe kunnen zij deze trends nu zo goed opsporen en voorspellen? Trendwatchers houden constant hun bronnen van informatie up-to-date. Dit betekent dat ze regelmatig kranten, tijdschriften en websites moeten lezen, naar evenementen en exposities gaan en contacten onderhouden in relevante sectoren en gemeenschappen. Met een actief netwerk kunnen ze hun kennis van zaken relevant houden en zo blijven ze constant op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.

Specialiseren en innoveren

Een trendwatcher zal zich altijd blijven specialiseren en zijn best doen om innovatief te blijven. Ze moeten, of het nu in mode, technologie, voedsel of een ander gebied is, hun kennis voortdurend verdiepen en aanscherpen. Met deze specialisatie kunnen ze grondiger inzichten bieden en zich onderscheiden van de concurrentie. Zij staan altijd open voor nieuwe methodes en benaderingen om trends te identificeren en te voorspellen, omdat hun vakgebied steeds blijft veranderen.

Wie zijn de klanten?

Wie zijn de klanten van een trendwatcher? Dat kunnen bedrijven, overheden en politieke partijen zijn. Deze organisaties gebruiken inzichten over trends om belangrijke beslissingen te maken. Denk aan nieuwe PR-strategieën of manieren om hun bedrijf te innoveren. De visie van een trendwatcher kan dus erg waardevol zijn. Ook particulieren hebben vaak interesse in trendwatching; veel mensen kopen bijvoorbeeld boeken over dit onderwerp. Als particulier kun je deze inzichten bijvoorbeeld gebruiken bij het kiezen van een studie of een nieuwe baan.

 

#Ondernemend #24webvertising

About the author

Related Posts

Bezorging

Patric de Brouwer
bezorging@schakel-nu.nl

Vragen/opmerking?
Neem contact met ons op