De Schakel
Jeugd
Kerst 2019 op basisschool Berkeloo

Vandaag gaan de leerlingen van groep 6 praten over Kerstmis. Juffrouw Nine vraagt: “Wat doen jullie met Kerstmis?”  Er gaat een hoop vingers omhoog. “Cris, vertel eens. Wat doen jullie met Kerstmis?”  “Wij gaan bij oma en opa gourmetten. En…

Vandaag gaan de leerlingen van groep 6 praten over Kerstmis. Juffrouw Nine vraagt: “Wat doen jullie met Kerstmis?” 

Er gaat een hoop vingers omhoog. “Cris, vertel eens. Wat doen jullie met Kerstmis?” 

“Wij gaan bij oma en opa gourmetten. En onder de kerstboom liggen cadeautjes.”

Een aantal kinderen roept: “Dat doen wij ook!” 

Juffrouw Nine schrijft op het bord: eten bij oma en opa en cadeautjes.

Brenda en Carlijn steken hun vinger op: “Wij gaan skiën in Oostenrijk!”

Greetje: “Mensen bezoeken om samen het kerstfeest mee te vieren.” 

Marleen: “Wij gaan naar de kerk en daarna samen gezellig eten.”

“Wij gaan naar een huisje op de Veluwe met binnenzwembad,” zegt Max.

Iedereen komt zo aan de beurt en het bord staat vol met plannen voor Kerstmis en de kerstvakantie: 

Wintersport, samen kerstfeest vieren, naar de kerk, vakantiepark, lezen, spelletjes spelen, logeren bij oma en opa. 

“Ik wil nu dat jullie een tekening maken over hoe jullie Kerstmis thuis vieren. Je naam moet je deze keer achterop zetten.” 

De kinderen gaan meteen aan de slag. Er worden kerstbomen getekend en plaatjes geknipt en geplakt. Ook de kerstmannen en arrensleeën met Rudolf het rendier worden er er opgetekend. Juffrouw Nine spant ondertussen een waslijn. De tekeningen kunnen daaraan worden opgehangen.

Als de kinderen na de pauze terugkomen in de klas, zien ze dat er bij elke tekening een nummer staat. 

“Jullie hebben allemaal hele mooie tekeningen gemaakt. Ik wil dat jullie elk tekening een punt geven tussen drie en negen. Het gaat niet persé om de mooiste of het stoerste tekening. Maar welke tekening het meest met Kerstmis te maken heeft.”

Als ze met het punten geven klaar zijn, worden de lijsten ingezameld.

Na de middagpauze zegt juffrouw Nine: “Pak jullie kussens en kom eens rondom de tekeningen zitten. Kunnen jullie mij vertellen waar Kerstmis overgaat?” 

Jack steekt zijn vinger omhoog: “Dat gaat over de kerstman in de arrenslee die cadeautjes brengt.”

Een paar kinderen lachen: “Nee het gaat over cadeautjes onder de kerstboom, en lekker eten.” 

“Dus jullie bedoelen bijvoorbeeld tekening 11? Die heeft veel punten gekregen. Kunnen jullie mij vertellen waarom?”

Lars steekt ze vinger op: ”Het ziet er zo gezellig uit.”

Dan steekt Greetje haar vinger op: “Maar het gaat ook over samen vieren, niet alleen aan jezelf denken.”

“Mooi zo Greetje. Jouw tekening heeft ook de meeste punten gekregen.” 

Op haar tekening staat een hart en een hand die het V teken maakt van “peace”. Daar omheen heeft Greetje mensen getekend, die elkaar een hand geven. 

“Kunnen jullie mij vertellen waarom jullie deze tekening zoveel punten hebben gegeven?” 

Brenda: “Ja peace: vrede op aarde.”

Marleen: “Samen vieren, niet alleen, voor iedereen.”

Lars: “Houden van elkaar.”

“Goed zo. Dat wil niet zeggen dat skiën en gourmetten of naar een vakantiepark gaan niet bij kerstmis zouden horen. Want op die plaatsen kun je ook zorgen voor vrede onder elkaar, dingen samen doen en rekening houden met elkaar. Zeker ook houden van, door de ander ook wat te gunnen,” zegt juffrouw Nine.

Ze vertelt in het kort het kerstverhaal, over de geboorte van Jezus in een stal en het bezoek van de herders en de Drie Koningen. Ja, de kinderen kennen dit verhaal.

“Zouden we samen met al die mooie gedachten van jullie een nieuw kerstverhaal kunnen schrijven?” 

“Ja,” roepen de kinderen, “dat is leuk!”

Marleen maakt een begin: “Als we nu eens een kerstontbijt regelen voor onze klas.”

Kaatje: “En die spullen halen we dan bij Albert Hein.”

Greet: “Dan gaan we eerst nog even langs oma die in de Torentjeshoef woont.”

Bart: “Ja en daar gebeurt het!”

En zo ontstaat het volgende verhaal:

Kerst 2019

Groep 6 houdt op vrijdagmorgen voor de kerstvakantie een kerstontbijt. 

Cris en Marleen gaan de dag ervoor boodschappen doen. Ze hebben bij Albert Heijn broodjes, kaas, boter, appels en mandarijnen, een kerststol, ijsthee en Yogho gekocht. Het is zoveel dat ze de boodschappen van manager Max in een winkelwagen mee naar school mogen nemen. “Als jullie het winkelwagentje maar terug brengen,” heeft hij gezegd.

Ze lopen door de Oranjesingel. “Zullen we even langs oma Brenda gaan? Die woont in de Torentjeshoef.” zegt Marleen. 

Cris vindt het prima. Ze lopen met het winkelwagentje meteen door naar de huiskamer van oma Brenda. Er zitten nog meer oudere mensen in de huiskamer. “Oh, kijk nou eens,” zegt oma, “dat is mijn kleindochter Marleen!” 

Marleen geeft oma een dikke kus, “Dag oma Brenda, dit is Cris. We hebben net kerstboodschappen gedaan voor school.” 

Haar oma begrijpt het niet goed en zegt: “Jullie komen ons verwennen, dat vinden we leuk!”

Mevrouw Greet, Carlijn en meneer Jack klappen in hun handen. “Dan wordt het toch nog kerstmis!” zegt mevrouw Carlijn. 

“Hoezo!” zegt Marleen, “vieren jullie geen kerst?” 

“Nee, de activiteitenbegeleidster is ziek en we zouden vanmiddag kerstliedjes zingen en lekkere broodjes eten,” zegt mevrouw Greet. 

“We hebben net besloten dat als wij geen kerstviering hebben, wij ook niets hoefden te eten. Wij zijn boos! Maar nu zijn jullie er met lekkere kerstdingen!” zegt meneer Jack.

Marleen kijkt Cris aan en ziet dat hij lacht. Hij zegt: “Nou dan vieren we toch eerst hier kerst.” 

Hij loopt naar de cd-speler en zet kerstmuziek op. De stemming zit er gelijk goed in. Ze zingen ♫De herdertjes lagen bij nachten♫ en ♫ Gloria in excelsis Deo♫.

Ondertussen gaat Marleen broodjes smeren en snijdt ze plakjes van de kerststol. De buren van de huiskamer van oma Brenda hebben de muziek gehoord. Meneer Bart klopt op de deur en vraagt: “Mogen wij ook mee kerstfeest vieren?” 

“Natuurlijk, kom maar binnen,” zegt oma Brenda. 

Met meneer Bart komen nog vijf mensen mee, sommige met een rollator.

Verzorgster Kaatje komt kijken en zegt: “Wat gezellig. Ik help wel mee broodjes smeren.”

Iedereen in de huiskamer heeft plezier, dit is voor hen echt Kerstmis!

Na een uur is iedereen moe van het zingen. En ze hebben lekker gegeten. Marleen en Cris ruimen de boel op. “Er is niet veel meer over,” zegt Marleen, “met dit hebben we morgen geen kerstontbijt!” 

Cris heeft een idee: “We mailen iedereen en vragen gewoon of ieder voor zijn eigen ontbijt zorgt!” 

“Goed idee! Dan gaan we nu het winkelwagentje terugbrengen,” zegt Marleen.

Ze geeft oma een kus en alle mensen van de huiskamer zwaaien hen uit. “Wat zijn dat toch lieve mensen,” zegt Cris.

Als ze het winkelwagentje terugzetten komen ze manager Max tegen. Hij vraagt: “En is het allemaal gelukt?” 

Marleen vertelt hem van hun bezoek aan de Torentjeshoef. De manager moet lachen en zegt: “Dan wil Albert Heijn jullie ontbijt voor morgen wel sponsoren. Pak maar wat je nodig hebt en laat de rekening maar bij de kassa liggen.” 

Wow! Dat vinden Marleen en Cris helemaal super. Ze doen alles in hun winkelwagentje en bedanken de manager hartelijk. Hij zegt lachend: “Nu wel rechtstreeks naar school met deze handel!” Cris en Marleen lachen en zeggen: “Natuurlijk!.”

Na het schrijven van het verhaal leest Carlijn het voor.

“We gaan dit in de schoolkrant zetten of in De Schakel!” roepen ze. De kinderen zijn trots op het verhaal dat ze samen gemaakt hebben. 

En ze wensen iedereen een Vrolijk Kerstfeest.

Groep 5/ 6 van basisschool Berkeloo en Juffrouw Nine bedankt voor alle tekeningen.

Ik wens alle lezers een vrolijk kerstfeest en een goed 2020 toe!
Wim Verbunt
Verhalenverteller

About the author

Related Posts