De Schakel
Nieuws
Kees Miedema geridderd

Dorpsgenoot Kees Miedema is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Hij kreeg deze koninklijke onderscheiding opgespeld door de minister van Milieu en Wonen, Sientje van Veldhoven, na afloop van het Fietsparkeercongres.  Fietsenstallingen bij treinstations en de OV-fiets zijn…

Dorpsgenoot Kees Miedema is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Hij kreeg deze koninklijke onderscheiding opgespeld door de minister van Milieu en Wonen, Sientje van Veldhoven, na afloop van het Fietsparkeercongres. 

Fietsenstallingen bij treinstations en de OV-fiets zijn mede door de inzet van Miedema een succes. Hij werkt al bijna 40 jaar bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) en sinds 2005 als manager ketenmobiliteit. De blauw-gele OV-fiets is de laatste jaren een bekend beeld op straat. ‘We startten in 2008 met 280.000 verhuurde fietsen en dat zijn er nu ruim 5 miljoen per jaar. De OV-fiets was een pilot vanuit ProRail. De overheid wilde een private partij vinden die het concept door wilde laten groeien. Die werd niet gevonden. Gezien het belang van de reis van deur tot deur hebben we als NS de OV-fiets overgenomen en erin geïnvesteerd om er uiteindelijk een succes van te maken.’

Deur tot deur
De fietsenstallingen bij de stations zijn belangrijk. Mensen hebben steeds duurdere fietsen en willen die veilig weg kunnen zetten. De eerste 24 uur gratis parkeren is een echte stimulans. Veel gemeentes, waaronder Tilburg, doen hieraan mee. Behalve de combinatie van fietsen en treinen is ook de NS-Zonetaxi een combinatie van de deur tot deur-formule. ‘Die geniet helaas nog te weinig bekendheid. Ik kijk naar mobiliteit in zijn totaliteit. Willen we Nederland mobiel houden op een duurzame manier, dan zijn dit soort initiatieven nodig’, vertelt Miedema bevlogen over zijn werk.  

De in Friesland geboren Miedema begon in 1973 aan de Verkeersacademie in Tilburg. In 1985 verhuisde hij met zijn van oorsprong Limburgse vrouw naar Berkel-Enschot. Hun twee dochters zijn hier geboren en opgegroeid. Destijds was hij jeugdcoach bij het hockey. In zijn vrije tijd stapt hij op de wielrenfiets en schuift hij aan bij de bridgetafel. 

NS-station 
Uiteraard willen we weten wat hij vindt van een NS-station in Berkel-Enschot. ‘Dat zou ik als aankomend pensionado wel toejuichen. Is altijd makkelijker. Echter, de kans acht ik niet groot zolang Berkel-Enschot nog niet volgroeid is. Sinds 2000 is de NS verantwoordelijk voor een kostendekkende exploitatie. Intercitytreinen met minder stops zijn rendabeler, dan stoptreinen die veel stations aandoen.’ 

Lobbyen voor een NS-station in Berkel-Enschot is echter niet meer het werkveld van Miedema.  De gemeente liet onlangs weten dat een NS-station inderdaad niet op korte termijn aan de orde is. De businesscase is niet sluitend. Wel zullen ze de wens voor een extra station tussen Tilburg en Den Bosch vastleggen in het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (BO-MIRT) voor 2030. 

Tekst: Ellen van Slooten
Foto: Kees Jan Bakker Fotografie

About the author

Related Posts