De Schakel
Omkijken
‘In één keer gaat de winkel dicht’

Omkijken met Harm Geerts van Figlio by Geerts Schoenen Ondernemers moesten op verschillende manieren de coronacrisis het hoofd bieden. Blijft je winkel open, omdat het om essentiële producten gaat of zit je aan de andere kant van het verhaal en…

Omkijken met Harm Geerts van Figlio by Geerts Schoenen

Ondernemers moesten op verschillende manieren de coronacrisis het hoofd bieden. Blijft je winkel open, omdat het om essentiële producten gaat of zit je aan de andere kant van het verhaal en moet je winkel dicht. Harm Geerts zit met zijn schoenenzaak bij de laatste categorie.

 

Plotseling dicht en dat duurt vijf weken

Op 15 december kwam het onherroepelijke bericht dat de winkels dicht moesten. Dat gold eerst tot 19 januari. Dan ga je nadenken en plannen maken. Ruim vier weken is te overzien, al is het jammer dat de Kerst uitgerekend in deze periode valt. Dat gaat fors omzet kosten. Harm vertelt: ‘Het eerste moment ben je aangeslagen na zo’n bericht, maar op een gegeven moment pak je de draad weer op en ga je aan de slag. Hoe pakken we het aan?’

 

Zo onwerkelijk als je op maandagmorgen

de deur niet van het slot afhaalt.

 

Gebrek aan perspectief

In het begin dacht iedereen dat het wel zou meevallen, want vijf weken is te overzien. Maar de maatregel werd op 19 januari verlengd en daarna steeds weer. ‘Er komt een moment dat het je ontgaat welk perspectief er nog is. Je krijgt steeds weer een flinke dreun als de maatregel weer een keer wordt verlengd. Er wordt nooit verteld wanneer het voorbij is. Dat kan ook niet. Schoenen zijn min of meer modegevoelig. Dus je zou graag de oude voorraad vervangen door een nieuwe, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.’

 

Plannen maken

‘Gelukkig hebben we een zelfstandig bedrijf en zijn geen deel van een keten. We kunnen zelf onze maatregelen nemen zonder dat we elders moeten navragen of dat goed is. En daardoor kun je ook zaken zelf aanpakken en regelen. Bijvoorbeeld overleggen met de fabrikanten of ze je kunnen helpen; het gaat tenslotte ook om hun producten en je geld zit in de voorraad. Dat heeft ons veel geholpen’, vertelt Harm. Daarnaast lijstjes maken van wat er nog zou kunnen gebeuren. ‘In zo’n situatie neem je ook de moeite om nog eens kritisch naar je website te kijken. Gelukkig kan de deur weer van het slot en maak ik afspraken met klanten.’

 

Tekst: Jan van der Straaten

Foto: Bas Haans

About the author

Related Posts