De Schakel
Reportage
Buurtlunch in Week van de Eenzaamheid

Er werd gezellig van gedachten gewisseld over het nieuws van de dag. Het eigen risico in de zorg en Ons Koningsoord kregen de volle aandacht. De plaats van handeling was een lange tafel waaraan 10 mensen zaten. Ze waren afgekomen…

Er werd gezellig van gedachten gewisseld over het nieuws van de dag. Het eigen risico in de zorg en Ons Koningsoord kregen de volle aandacht. De plaats van handeling was een lange tafel waaraan 10 mensen zaten. Ze waren afgekomen op een buurtlunch bij Albert Heijn in het kader van de Week van de Eenzaamheid. Deze lunch werd georganiseerd door Sensoor (Telefonische Hulpdienst) en Albert Heijn.

De lunchtafel was gedekt met broodjes, croissants, beleg en koffie en thee. Het smaakte voortreffelijk. We kwamen niets tekort. Behalve de bezoekers waren er twee mensen van Sensoor aanwezig en Loek Ketelaars, de manager van Albert Heijn aan het Heuneind.

Eenzaam
In Nederland voelt 6% van de mensen zich eenzaam. Voor Berkel-Enschot komt dit neer op ruim 700 mensen. Daarvan had iets meer dan 1% de moeite genomen om naar de buurtlunch te komen. De mensen die er waren, stelden dit initiatief erg op prijs. Maar kennelijk trek je met zoiets weinig mensen. Eigenlijk is dat één van de grootste problemen bij eenzaamheid. Je lost dat niet zomaar op door een lunch te organiseren, hoe zeer dat ook door de aanwezigen wordt gewaardeerd.

Wekelijkse lunch
‘Waarom zou zoiets niet elke week georganiseerd kunnen worden’, opperde één van de aanwezigen. Ja, dat zou heel mooi zijn, maar wie gaat dat doen? Elders gebeurt dat wel, maar het vraagt een forse organisatie. Twee bewoners van Torentjeshoef waren ook aangeschoven voor de lunch. Zij vertelden dat zoiets eigenlijk helemaal niet georganiseerd hoefde te worden. Op Torentjeshoef kan iedere inwoner van Berkel-Enschot om 12 uur aanschuiven voor een warme maaltijd. Het eten is er prima en voor € 8,60 kun je nauwelijks zelf een warme maaltijd klaarmaken.

Telefonische hulpdienst
De mensen van Sensoor vertelden dat veel van de mensen die hen bellen, kampen met eenzaamheidsproblemen. Vooral ’s nachts speelt dat een rol. De telefonische hulpdienst is dag en nacht bereikbaar. Er werken 35 vrijwilligers; het telefoonnummer is 013-5441544.
Albert Heijn had de tafel ruim gedekt. Aan het einde was er nog het nodige over. In plastic zakjes namen we de restanten mee naar huis. ‘Tja, ik moet het anders toch maar weggooien’, zei Loek Ketelaars de manager van Albert Heijn.

Tekst: Jan van der Straaten
Foto: Peter Timmermans

About the author

Related Posts

Bezorging

Patric de Brouwer
[email protected]

Vragen/opmerking?
Neem contact met ons op