De Schakel
Gemeente
30 km zone blijft gemoederen bezighouden

Drie ingezonden reacties kreeg de redactie op het artikel 30 km: snel versus veilig. Ze zijn het niet eens met de huidige inrichting van de weg en hebben niet het gevoel dat het er veiliger op is geworden.  Aanleiding van…

Drie ingezonden reacties kreeg de redactie op het artikel 30 km: snel versus veilig. Ze zijn het niet eens met de huidige inrichting van de weg en hebben niet het gevoel dat het er veiliger op is geworden. 

Aanleiding van het artikel van vorige week kwam vanuit de gemeente met de intentie om de gemotoriseerde weggebruikers nog eens te attenderen dat er nog steeds te hard gereden wordt bij 30 km zones. Sinds anderhalf jaar geldt dit toch ook echt als maximale snelheid op het traject door een van de hoofdstraten van het dorp. Beginnende bij de kruising Bosscheweg met Kerkstraat en via t Zwaantje langs het winkelcentrum en van de Generaal Eisenhowerweg tot aan de overgang Raadhuisstraat.  

Met elkaar proberen de meest ideale situatie te bereiken

Er zijn meerdere belangen gemoeid en alle partijen hebben als doel om een zo veilig mogelijke verkeerssituatie te creëren. Daarnaast streven ze nevendoelen na. De omwonenden wensen onder andere zo min mogelijk geluidsoverlast. De busmaatschappij wenst behalve een zo comfortabel mogelijk weggebruik voor de chauffeurs en de passagiers, ook zo min mogelijk tijdsverlies om het dienstschema te kunnen halen. De verkeersdeelnemers zelf willen ook geen ongelukken en een veilig gevoel als ze over de weg rijden of lopen. De gemeente is de partij die alle belangen zo goed mogelijk tegen elkaar afweegt en uiteindelijk voor de fysieke inrichting van de straten zorgt.  

Dat er verschillende inzichten zijn over wat de meest veilige oplossing is, rekening houdend met alle belangen en nevendoelen is wel gebleken. Feit blijft dat we met elkaar proberen de meest ideale situatie te bereiken. Daarom nogmaals de oproep om je te houden aan de maximale snelheidslimiet van 30 km per uur. 

Tekst: Ellen van Slooten
Foto: Bas Haans

About the author

Related Posts