De Schakel
Nieuws
De Groene Pluim voor NS Componentenbedrijf in Berkel-Enschot

Het NS Componentenbedrijf is koploper in de railindustrie als het op duurzaamheid aankomt. Als eerste bedrijf in Midden-Brabant ontvingen zij daarom de Groene Pluim. Ze zorgen niet alleen voor het verlengen van de levensduur van treinen, maar hanteren ook een…

Het NS Componentenbedrijf is koploper in de railindustrie als het op duurzaamheid aankomt. Als eerste bedrijf in Midden-Brabant ontvingen zij daarom de Groene Pluim. Ze zorgen niet alleen voor het verlengen van de levensduur van treinen, maar hanteren ook een efficiënte en gestructureerde werkwijze. Reden genoeg om een kijkje in de keuken te nemen van deze bijzondere fabriek in Berkel-Enschot.

Het Componentenbedrijf is de enige vestiging van de Nederlandse Spoorwegen die onderdelen reviseert. Alle onderdelen van treinen van de NS die gereviseerd kunnen worden, komen hier binnen om aan een tweede leven te beginnen. ‘We zijn een one-stop-shop: alle onderdelen die gereviseerd kunnen worden, komen binnen onder één dak’, zegt projectmanager Bas Wasser.

Groene Pluim
In 2008 is de vestiging verhuisd van Tilburg naar Berkel-Enschot. Locatiemanager Ronald Smits en projectmanager Bas Wasser hebben meegewerkt aan het ontwerp van deze vestiging en zijn vervolgens blijven hangen. ‘Het is toch een beetje je kindje. Je wil weten of wat we bedacht hebben daadwerkelijk werkt’, zegt Smits. Dat het werkt, blijkt nu weer met de ontvangst van de Groene Pluim. De prijs werd begin maart uitgereikt door de Tilburgse wethouder Berend de Vries.

Deze duurzaamheidsprijs is een initiatief van de grootste werkgeversorganisatie, VNO-NCW Brabant Zeeland. Bedrijven die Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) maken kans op de prijs. Denk daarbij aan het besparen van energie, het scheiden van afval maar ook het hergebruik van materialen.

Lean
Het Componentenbedrijf heeft bijvoorbeeld een energiebesparingsplan en werkt volgens de Lean Manufactering ideeën. Laatstgenoemde is een methode om continu te verbeteren en verspilling tegen te gaan. Zoals Smits het noemt: ‘iedere dag kijken wat we morgen nodig hebben om een beetje beter te worden.’

Die instelling zie je ook bij de werknemers: het bedrijf geeft veel vrijheid en biedt kansen. ‘Als je goed bent voor je personeel, krijg je dat ook terug. Wie een idee heeft wordt gemotiveerd om dat uit te werken en maakt kans op prijzen’, zegt Smits. Maar het tweetal noemt ook de investeringen in arbeidsmiddelen en veiligheid. ‘We zeggen altijd: we werken veilig of we werken niet.’

Werknemers
Werknemers blijven dan ook vaak hangen binnen het Componentenbedrijf of een andere vestiging van de NS. ‘Dat geldt ook voor ons. Je kan je ontwikkelen binnen hetzelfde bedrijf’, zegt Wasser. Daarnaast is er weinig hiërarchie: ‘dat is efficiënt omdat je met korte lijntjes werkt’, zegt Smits.

De werkwijze zorgt ervoor dat het tweetal, maar ook andere werknemers, het vak met veel passie kunnen uitoefenen: ‘het is mooi om te zien hoe we op deze manier onze bijdrage leveren aan het comfortabel en veilig vervoeren van 1.2 miljoen reizigers per dag’, zegt Smits.

Tekst: Annebelle Nooteboom
Fotograaf: Peter Timmermans

About the author

Related Posts